I forbindelse med Ubisofts lansering av det internasjonale storspillet Assasins Creed: Valhalla, fikk vi i samarbeid med PR-Operatørene oppdraget om å lage verdens vakreste gaming-rom, for så å dokumentere hele prosessen og sluttresultatet.
Helt siden dataspill kom til verden, har gamere konkurrert om å ha det drøyeste, dyreste eller kuleste dataoppsettet. Da Ubisoft spurte om vi kunne hjelpe dem med å lansere Assassin’s Creed Valhalla, bestemte vi oss for å vinne denne konkurransen – en gang for alle.
Kite fikk i oppdrag sammen med PR-operatørene å gjennomføre idè til avvikling. Med god prosjektledelse via franske Ubisoft med base i Danmark koordinerte vi prosjektet i Norge. Vi fikk fraktet gamingutstyr til over 100 000 kr fra MSI i Nederland til Lofoten. Kite fikk oppdraget med å ta det ultimate bildet av riggen med nordlyset som backdrop, og ventet i 4 dager før det perfekte øyeblikket dukket opp. Lofoten film collective ble booket inn for å bistå dronefilming til trailer movie og behind the scenes.
Vi tok en sjanse og booket flybilletter til 26. oktober og 4 dager fram i tid. Vi rigget opp og ned gamingrommet dag etter dag og ventet på nordlyset natt etter natt, i regnstorm, snøstorm og et vakkert sollys som bare Lofoten kan levere. Alle gode ting er tre, men på den fjerde dagen skal det skje – fjerde natten, natten før hjemreise har vi enda ikke fått nordlyset... Men så eksploderer himmelen, akkurat da vi var på vei til å gi opp så kommer det en nordlysstorm på himmelen med magiske farger, akkurat der vi trenger det for å få det beste bildet og den råeste filmen.
Den dramatiske villmarken rundt oss, nordlyset over oss og på et historisk området hvor det har gått vikinger for flere hundre år siden, lager vi «Verdens vakreste spillopplevelse».
Total rekkevidde: 43 millioner. Engasjement: 200 000+ likes, kommentarer og delinger i egne kanaler i sosiale medier (Ubisoft sine egne kanaler)
PR: 8,5 millioner mennesker har lest artikler om stuntet. PR-rekkevidden er antall lesere på fortjente artikler i mediene.
Resultatet gjorde at vi mottok mange komplimenter fra Ubisoft internasjonalt. I tillegg publiserte organisasjoner som Visit Norway og MSI Global ulike innlegg på sine kanaler. Og sist, men ikke minst: Assassin’s Creed Valhalla satte ny rekord som AC-spillseriens største lansering noensinne. Prosjektet har vunnet priser nasjonalt og internasjonalt,
som In2 Sabre Awards 2021 og Sponsor og Eventprisen 2021.